Wednesday, October 29, 2014

מיתוג על פי המטריקס


אסכולות שונות מציעות מתודות לפיתוח מוצר. אחת האוהבות עלי היא הגישה של קהילת המעצבים IDEO  אשר פיתחה את הקונספט של Making Meaning. תהליך זה מתבסס על מיפוי מעמיק של הצרכים האנושים ותרגום שלהם לסוגי החוויות המשמעותיות שיוצרות ערך אמיתי ללקוחות. במילים אחרות, כל מוצר משרת צורך עמוק ואם מבינים אותו את אותו צורך אז מחצית מהדרך של בניית המוצר והבחירות של מה עושים ואיך עושים נהיות פשוטות.
בתהליך המיפוי אחר אותם צרכים עמוקים נמצאו שישנם חמישה עשרה תמות מרכזיות של משמעויות שצרכנים מחפשים במוצרים שהם צורכים. אני לא ארחיב בסיפורים ודוגמאות אלא המליץ להיכנס לאתר www.makingmeaning.org ואנצל את ההזדמנות להודות לניצן ויסברג שלימדה קורס בבית ספר לעיצוב בסטנפורד ושחשפה אותי לתהליך המתחיל בחיפוש אחר המשמעות העמוקה לפני שאנחנו נגשים לראות מה עשוים ואיך עושים.  

על פי making meaning תהליך עיצוב מוצר מתחיל בחיפוש אחר המשמעות העמוקה שהמוצר או השרות יכול לספק לצרכנים. זה יכול להיות תחושת שייכות, תחושת השלמה (Accomplishment) , יופי (Beauty ) אחדות, קהילתיות (Community), הרמוניה, חופש, צדק, בטחון, אימות חברתי, מחוייבות ובעיקר אני ממליץ להיכנס ללינק המצורף ולקבל תמונה קצת יותר רצינית על התהליך.
במילים אחרות לפני שאנחנו שואלים את עצמנו איך נעשה ומה נעשה עלינו לענו על שאלת הלמה? למה זה בכלל מעניין? למה שאנשים בכלל ישתמשו בשרת שאנחנו מציעים, יצרכו את המוצר שאנחנו מפתחים? ורק לאחר שנענה על השאלה הזאת נוכל לענות על איך ומה. 

וכך מצאתי את עצמי מחפש אחר המשמעות האחת למוצר שאותו אני מפתח ושאלתי את עצמי שוב ושוב את השאלה - מהי אותה משמעות וככל ששאלתי את עצמי שוב ושוב את השאלה התחלפה במחשבתי שאלת המשמעות בשאלת הלמה? (שזאת למעשה אותה שאלה רק במילה יותר פשוטה) וככה הלכתי ימים שלמים עם שאלת הלמה בראש, למה שאנשים ירצו את מה שאני רוצה להציע להם? אבל באמת למה? למה שהם יחזרו אלינו? למה? למה? עד שפעם אחת במקום שאלת הלמה מצאתי את עצמי שואל את עצמי: 
Why, Mr. Anderson? Why? Why do you do it? get up? 
ואז הבנתי שזה לא רק סרט פילוסופי ענק אלא יש בו את כל המרכיבים הנכונים המחוייבים בתהליך עיצוב מוצר. כמובן שתהליך זה לא צריך להתרחש במוחו של המפתח או המעצב בלבד אלא מורכב מדיאלוג עם הלקוחות הפוטציאלים של המוצר ועדיף כמה שיותר מהם. אבל נשים את המטודה רגע בצד ובואו נתענג לנו על אחד מרגעי החיפוש האולטימטיביים. 

Agent Smith: Why, Mr. Anderson? Why? Why do you do it? Why get up? Why keep fighting? Do you believe you're fighting for something? For more than your survival? Can you tell me what it is? Do you even know? Is it freedom? Or truth? Perhaps peace? Could it be for love? Illusions, Mr. Anderson. Vagaries of perception. Temporary constructs of a feeble human intellect trying desperately to justify an existence that is without meaning or purpose. And all of them as artificial as the Matrix itself, although only a human mind could invent something as insipid as love. You must be able to see it, Mr. Anderson. You must know it by now. You can't win. It's pointless to keep fighting. Why, Mr. Anderson? Why? Why do you persist?
Neo: Because I CHOOSE to.

הסוכן סמית פורש בפנינו את רשימת אותם צרכים עמוקים שלמוצר המיועד יש את הפוטנציאל לשרת. אלו צרכים אוניברסליים שאנחנו פוגשים בכל החברות, בכל התרבויות עם ניואנסים כאלו מקומיים אבל במהות הצרכים שלנו הם זהים. 

במטריקיס יש עוד כמה סצינות חזקות מאוד העוסקות באפשרויות בחירה, תפיסת מציאות, רציונליות מול הצורך המודע שלכולם יש ערך בתהליך המיתוג והבנת ההבטחה לצרכן אבל בפוסט זה נשאר אם שאלת הלמה...
WhyWhy do you persist?



No comments:

Post a Comment